Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Custom Post Type
Filter by Categories
De 3D-printer op de basisschool, een ervaring rijker
23 april 2015
0

Een aantal weken geleden zijn wij begonnen met de bouw van onze 3D-printer. Wat waren de kinderen enthousiast en uiteraard zijn ze dit nu nog steeds. Ze waren erg enthousiast geworden van de Kick Off die Jos Kok van 3Dkanjers bij ons gedaan heeft.

halma1Het was natuurlijk een hele uitdaging om dit te doen met de groepen 5 t/m 8 samen, maar het ging wonderbaarlijk goed. We hadden 3 groepen gemaakt. De 3 leerlingen van groep 8 stuurden dit aan. Elke groep had een onderdeel gekregen om te maken. Samen gingen ze kijken wat ze moesten doen en welke materialen ze nodig waren. De materialen werden verzameld in een bak en pas als ze alle materialen hadden, konden ze aan de slag. Eén leerling las vanaf de computer voor wat ze moesten doen. Bij ons hadden ze pech dat de vertaalknop het niet deed, dus het moest daadwerkelijk in het Engels gebeuren.

Na 2 weken bouwen zaten alle losse onderdelen in elkaar en moest alles in het frame gebouwd worden. Omdat alles zo snel ging, hadden we contact gezocht met Jos Kok om te vragen of het allemaal in orde was. Jos kwam alle onderdelen controleren en gelukkig zat alles goed in elkaar. De kinderen waren erg trots op hun eigen bouwprestaties.

Omdat het bouwproces zo snel was gegaan, konden we nu onmogelijk met alle kinderen samen de onderdelen in het frame zetten. We hebben er toen voor gekozen om met één groep verder te gaan. De anderen gingen in tweetallen achter Tinkercad, om zo samen alles uit te proberen. Vooraf had ik de kinderen laten zien, hoe Tinkercad een “beetje” werkt. Zelf had ik hier natuurlijk ook niet zoveel verstand van. De belangrijkste dingen heb ik de kinderen verteld en erbij gezegd, dat ze het mij daarna maar moesten leren. Ondertussen heb ik ook daadwerkelijk heel wat dingen bij geleerd. Wat zijn de kinderen snel in het ontdekken, hoe een programma werkt. Verschillende ontwerpen hebben we voorbij zien komen zoals een vrachtwagens, raketten, auto’s, poppetjes enz.

halma2In de tijd dat de anderen aan het ontwerpen waren, is de bouwgroep verder gegaan met het in elkaar bouwen van de printer. Hier zijn ze nog 2 vrijdagmiddagen mee bezig geweest. Aan het einde van de 2e vrijdag middag zat de 3D-printer in elkaar en uiteraard moest hij die middag nog getest worden. We hebben de 3D-printer aan de computer aangesloten en de stappen gevolgd die Cura aan gaf. Dit alles duurde iets langer dan 15.00 uur. De kinderen waren eigenlijk al vrij, maar ze waren zo enthousiast dat hij het deed, dat een aantal maar even naar huis hebben gebeld om te vertellen dat ze wat later waren. Ze moesten zien dat de printer het deed. En ja hoor even later deed hij het. ’s Middags hebben we Jos gebeld met het heugelijke feit dat onze printer het deed.

De week daarna zijn we begonnen met printen, alleen onze printjes kwamen er nog niet mooi uit. We hebben toen foto’s van de printjes gestuurd naar Jos. We kregen een aantal tips terug wat we konden veranderen of aanpassen. Voordat we dit zelf konden proberen, kwam gelukkig Remco Liefting van 3Dkanjers langs om onze printer na te kijken. En wat bleek, de plaat stond niet goed afgesteld. Er mocht maar één a4tje tussen de plaat en de kop passen.

halma3 halma4Omdat de 3D-printer nu klaar is, zijn de kinderen begonnen om dingen te ontwerpen voor moederdag. Een hanger, sleutelhanger en een magneet zijn de dingen die de kinderen gemaakt hebben. Nu gaan ze aan de slag om iets te ontwerpen voor zichzelf en uiteraard ook nog voor vaderdag. De kinderen zijn nog altijd enthousiast over de 3D-printer. Ze zijn trots op zichzelf dat ze samen een 3D-printer hebben gebouwd, dat ze dingen kunnen ontwerpen en dat de printer ook daadwerkelijk werkt.

Zelf vond ik het een geweldig project om te doen. Het leek mij in het begin erg lastig omdat ik zelf niet technisch ben, maar om de printer te bouwen hoef je ook niet perse technisch te zijn. De bijeenkomst (de intake) vooraf aan het bouwproject vond ik wel erg handig, je weet net iets meer over wat je te wachten staat. Wat ik wel zou adviseren is om toch wat meer instructie te geven over Tinkercad, zodat je samen met de kinderen hier ook het meeste uit kunt halen.

Henrianne Gommer, leerkracht o.b.s mr Halma – Oranjedorp


Je kan niet meer reageren.