Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Aan de slag met robots!

Aeres VMBO Almere speelt met haar onderwijs altijd in op actuele ontwikkelingen. Sinds dit schooljaar volgen leerlingen naast de groene praktijkvakken groen, bloem en dier ook interessante en lessen over Robotica. Op een unieke, eigentijdse manier maken de eerste- en tweedejaars leerlingen kennis met deze steeds belangrijker wordende technische ontwikkeling. Dit maakt Aeres VMBO Almere dé school van de toekomst.

De weg naar…

De veranderingen op het gebied van technologie, houd de scholen scherp. Voor Aeres VMBO Almere was het belangrijk om mee te groeien en de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Naast de algemene groene praktijkvakken, maken leerlingen sinds dit schooljaar kennis met belangrijke en snelgroeiende technologie. Ik geef al meer dan tien jaar Natuur en Techniek lessen op het Aeres VMBO. Vorig jaar kreeg ik de unieke kans om een roboticalokaal in te richten en deze in te zetten bij de lessen Natuur en Techniek.

Afgelopen jaar heb ik met mijn naaste vakcollega’s van Aeres VMBO Almere verschillende beurzen bezocht en vertegenwoordigers gesproken op het gebied van Robotica. Dit was belangrijk, zodat er invulling kon worden gegeven aan de nieuwe praktijklessen. Dit heeft mij veel kennis gebracht en nu weet ik welke middelen ik kan inzetten tijdens de lessen. Bij de start en tijdens het schooljaar heeft 3Dkanjers ook een belangrijke rol gespeeld door informatie te delen en goede adviezen te geven.

De lessen

Tijdens de lessen maken de eerste- en tweedejaars leerlingen kennis met robotica en de inzet van deze leuke speeltjes in het dagelijks leven. Door een apart programma en hun eigen Ozobot, voelen leerlingen zich verantwoordelijk voor hun eigen ‘huisdier’. “Wij geven leerlingen ook altijd aan dat het robotje net zoiets is als een tamagotchi, er moet goed voor gezorgd worden”.

Naast er robotica wordt ingezet, leren leerlingen ook omgaan met de Dremel 3D-printer. Ik heb de afgelopen jaren steeds meer verdiept in deze leuke ontwikkeling en heb voor mijn studie een demo huis ontworpen en een maquette gemaakt. Hier is mijn voorliefde begonnen voor de 3D-printer en kan dit dan ook goed overbrengen op de studenten. ‘Mijn visie is dat we in de toekomst oneindig veel kunnen doen met de printers. Denk aan het printen van complete woningen, of in de zorg, zoals protheses. Maar ook restaurants werken hier al mee. Complete maaltijden en vormen kunnen geprint worden. Op deze verandering wil ik mijn leerlingen ook graag voorbereiden’

Onze kennis

Voor zowel robotica, als het gebruik van de 3D-printers, worden diverse ontwerpprogramma’s gebruikt. De docenten leren deze programma’s en de kennis van de onderdelen, door zelf te doen. Zo zijn de docenten middagen bezig met het aanleren van de bestaande programma’s, om deze vervolgens eigen te maken en enthousiast aan de leerlingen te leren. ‘Ik ga net zo lang door en zoek op internet hoe het werkt. Ik besef wel, dat ik mijzelf hierdoor soms op glad ijs begeef. Doordat ik soms niet alles weet op het gebied van robotica. Mijn ervaring is wel, dat ik dit gewoon aangeef bij mijn leerlingen en vervolgens samen proberen om het probleem te tackelen.’

De toekomst

Leerlingen staan momenteel te springen om naar deze les te mogen. Door het blijven ontwikkelen van de kennis van de docenten en het meegaan met de huidige technologie, worden de leerlingen op een leuke manier klaargestoomd voor de toekomst!

Auteur: Peerke Otte, leerkracht Aeres VMBO Almere


Je kan niet meer reageren, maar trackbacks en ping backs staan open.